اصول رهایی از خستگی در محل کار

آرمین حسن زاده
۲۳ آبان ۱۳۹۸
اصول رهایی از خستگی در محل کار
خیلی از افراد بعد از ظهر را در محل کارشان می گذرانند و بعد از صرف ناهار به جای تمرکز روی مسائل کاری، احساس خستگی و خواب آلودگی به سراغ آن ها می آید به طوری که دوست دارد چراغ ها را خاموش کنند و مدت کوتاهی را به خواب و استراحت بپردازد...
خیلی از افراد بعد از ظهر را در محل کارشان می گذرانند و بعد از صرف ناهار به جای تمرکز روی مسائل کاری، احساس خستگی و خواب آلودگی به سراغ آن ها می آید به طوری که دوست دارد چراغ ها را خاموش کنند و مدت کوتاهی را به خواب و استراحت بپردازد. اما چه اتفاقی می افتد که این احساس خستگی به سراغ شما می آید؟ خستگی در محل کار فقط خستگی جسمی نیست بلکه شما از نظر روحی هم خسته می شوید. علاوه بر اینکه سطح انرژی شما افت میکند، انگیزه شما برای کار کردن هم پایین می آید. هنگامی که ما این گونه خسته می شویم، تمرکز کردن برای ما بسیار دشوار است. اگر با وجود خواب کافی، این خستگی برای روزها و ماه ها ادامه پیدا کند، می تواند احساس اضطراب و افسردگی را برای شما ایجاد کند. پس اگر در محل کار احساس خستگی می کنید و این احساس شما پابرجاست باید اقدام جدی برای رفع این مشکل انجام دهید.
خستگی کار چیست؟
کیلینیک مایو خستگی را اینطور تعریف میکند: خستگی کار با استراحت از بین نمی رود. این خستگی به مرور زمان ایجاد می شود و باعث افت انگیزه و تمرکز شما می شود و اما چه عاملی باعث ایجاد این خستگی می شود؟ دانشمندان هنوز نمی دانند که خستگی ناشی از کار کردن پشت میز نشینی چیست! اما چندین عامل در این خستگی نقش موثری دارد که می توان به عوض شدن فضای شغلی، که باعث تغییر در برنامه روزانه ما می شود، اشاره کرد.
کارگر متوسط آمریکایی سالانه 137 ساعت بیشتر، از کسی که در همان صنعت در ژاپن کار میکند و نزدیک به 500 ساعت بیشتر از کارمندان در فرانسه، کار می کند و یکی از دلایلی که می توان به آن اشاره کرد، این است که اکثر افراد یک ساعت از 50 ساعت کل آخر هفته خود را به کار کردن اختصاص می دهند.
مشاغل از راه دور هم در این تغییرات نقش دارند. به طوری که افرادی که دور کاری دارند، ادعا می کنند که در کار خود سازنده تر هستند و زمان بیشتری برای کار کردن می پردازند و مرخصی کمتری دارند و همچنین این افراد میل دارند تا بدون برنامه کار کنند.



 خستگی کار می تواند شما را به نابودی بکشاند
مشکل این نیست که این عوامل باعث می شود در محل کار احساس خستگی کنید، بلکه این خستگی آنقدر می تواند استرس زا باشد که شما را دچار فرسودگی کند و این فرسودگی باعث ایجاد احساس بدبینی، جدا شدن از محل کار و عدم موفقیت می شود.
همه ی ما در هنگام کار کردن احساس خستگی می کنیم. با این حال اگرمدت طولانی درگیر این مشکل باشیم باید به دنبال راه هایی برای بازیابی انرژی خود باشیم. ابتدا علت خستگی خود را بیابیم و سپس راه حلی موثر برای رفع آن مشخص کنیم.
1.یافتن و کار کردن در ساعتی که بهره وری شما بالاست
هنگامی که ریتم طبیعی بدن خود را پیدا کردید، می توانید در ساعاتی که بیشترین هوشیاری را دارید، کار کنید و به عبارت ساده تر زمانی که سطح هوشیاری شما به طور طبیعی بالاتر است می توانید برای انجام دادن کارهایی که به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد، برنامه ریزی کنید.
هنگامی که سطح انرژی شما پایین است، تمرکز شما کاهش پیدا می کند و باعث می شود کارهایتان را به بهترین نحو انجام ندهید.
2. انگیزه خود را مدیریت کنید
کمبود انگیزه می تواند بر سطح انرژی شما تاثیر بگذارد و باعث خستگی شما بشود. اگر منتظر به وجود آمدن انگیزه در خود باشید، باید برای همیشه در انتظار بمانید.
شما باید به گونه ای خود را در فضای کاری، مهندسی کنید تا انگیزه را در خود بسازید. برای شروع باید فضای کاری خود را با کاهش شلوغی اطرافتان تغییر دهید و بیشتر عمل گرا باشید. هر چه شلوغی اطرافتان کمتر باشد انگیزه شما برای انجام کارها بیشتر می شود.
همچنین شما می توانید با اجرای قانون پنج دقیقه انگیزه کافی را بدست آورید یعنی زمانی که درانجام پروژه ای خود را معطل می کنید، فقط پنج دقیقه روی آن وقت بگذارید و بعد از آن معمولا تمام آن کار را انجام می دهید.
مغز شما عاشق تکرار است، بنابراین اگر قبل از شروع کار، پنج دقیقه برای تمیز کردن میز خود صرف کنید به مغز خود عادت می دهید تا قبل از شروع کار از نظر ذهنی انگیزه انجام آن فعالیت را داشته باشد.
3. روال کاری خود را به صورت مسیر ببینید
بسیاری از افرادی که در کار خود موفق هستند، مسیر شغلی خود را مانند مسیر جاده ای میبینند که باید از آن لذت ببرند. همان طور که می دانید سفر کردن بهترین راه برای خارج شدن از روال عادی زندگی است پس از سفر زندگی خود لذت ببرید و با انجام کارهای کوچک انگیزه را در وجود خود تقویت کنید.
4. به خودتان استراحت بدهید
هر از چند گاهی خوب است که برای باز شدن ذهنتان از مشغله های کاری دور بمانید و به خود استراحت بدهید و این کار برای افرادی که مسئولیت پذیری بالایی نسبت به شغل خود دارند بسیار سخت است. در زمان استراحت خوب است که عوامل استرس خود را بشناسید و با آن ها برای خود مبارزه کنید.