همانطور که میدانید امروزه بازیهای ویدیویی یکی از بزرگترین صنایع جهان میباشد. مورد دیگری که به رشد این صنعت کمک شایانی کرده است، شیوع ویروس کرونا بوده که تمام قشر جامعه را خانه نشین کرده و همین امر موجب شده تا افراد در پی سرگرم کردن خود باشند و چه چیزی بهتر از بازیهای ویدیویی. جایی که میتوانید به هر شخصیتی میخواهید تبدیل شوید و هر کاری که دوست دارید انجام دهید...
حال تمام شرکتهای بازی سازی و یا به نوعی هرگونه شرکتی که در این حیطه فعالیت میکنند سود کلانی را به جیب زدهاند. اما خبر مهم و غافلگیر کننده این جاست که مایکروسافت، یکی از مشهورترین شرکتهای بازی سازی یعنی اکتیویژن را با رقم شگفت آور 68/7 میلیارد دلار خریداری کرده است. در این قرارداد ذکر شده است که مایکروسافت برای هر سهم از اکتیویژن بلیزارد، 95 دلار پرداخت میکند. این یعنی استودیوهایی مانند: Infinity ward و Raven Software تحت هدایت ایکس باکس قرار میگیرند. همچنین از این پس، مایکروسافت صاحب آثاری مانند: Call Of Duty، Warcraft، Diablo و Overwatch خواهد بود. لازم به ذکر است که بازی موبایلی CandyCrash نیز به مالکیت ایکس باکس در آمده است و مایکروسافت میتواند از این طریق نیز سود خوبی کسب کند. جالب است بدانید کارشناسان تخمین زدهاند که درآمد بازیهای رایانهای در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است و تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۱۸ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت .

البته باید اشاره کرد که این اتفاق برای مایکروسافت با ریسک نیز همراه خواهد بود. شرکت اکتیویژن بلیزارد در طی ماههای اخیر منبع بسیاری از حاشیهها و فسادهای اخلاقی بوده و به همین دلیل، اتهامات بزرگی بر آن وارد شده است. اما بدون در نظر گرفتن این مسائل گفته میشود که تمامی بازیهای جدید و قدیمی شرکت Activision Blizzard به سرویس ایکس باکس گیم پس اضافه خواهد شد. عناوینی که تمام ما با آنها خاطره داریم و حتی آنها را باه عنوان بازیهای انحصاری میشناسیم. به گفتهی مایکروسافت، پس از عقد این قراداد، این شرکت پس از تنست و سونی، به سومین شرکت بزرگ دنیای بازی تبدیل خواهد شد. پس از این اتفاق، استودیو بزرگ مایکروسافت بیش از ۱۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان خواهد داشت.
ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت بتازگی توضیحاتی را درباره این اقدام ارائه کرده است:
نادلا گفت که ماموریت اکتیویژن بلیزارد برای «ارتباط و تعامل با جهان از طریق سرگرمیهای حماسی» با اهداف مایکروسافت مطابقت دارد. وی افزود: «جاهطلبی ما این است که به همراه یکدیگر شادی و نشاط را برای جامعه بازیکنان در این سیاره به ارمغان بیاوریم. در حال حاضر حدود ۳ میلیارد گیمر در جهان وجود دارد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۴.۵ میلیارد برسد. ما شاهد بازیکنان بیشتر، استریمرهای بیشتر، عناوین بیشتر و ناشران جدید بیشتر نسبت به گذشته خواهیم بود.» نادلا گفت مایکروسافت در تلاش است تا «رودخانهای از سرگرمی» را ایجاد کند که در آن «محتوا و تجارت، آزادانه در جریان باشند و یک رنسانس را شکل دهند تا بازیها برای همه فراگیرتر و در دسترستر باشند.»

اما از آن طرف رقیب سرسخت ایکس باکس چه میکند... سونی در اولین بیانیه رسمی خود اعلام کرده است:
"ما انتظار داریم که مایکروسافت طبق تمامی قراردادها عمل کرده و اطمینان حاصل کند که بازیهای اکتیویژن چند پلتفرمی باقی بماند. در مورد سری بازیهای Call Of Duty باید اطلاع دهیم که پلی استیشن و اکتیویژن قرارداد انحصاری بلند مدتی دارند."
چنین قراردادهایی چندین ساله هستند و این احتمال وجود دارد که مایکروسافت نتواند تا مدتی طولانی این بازی را به انحصاری خود در بیاورد. حال باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. تا این جای کار سونی با چالش بسیار بزرگی روبرو شده است که میتواند تهدیدی جدی برای آینده کاری این شرکت باشد.
