بازنویسی جزئی ریل انجین به دلیل سرعت SSD پلی استیشن 5

ویدا باقری
۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بازنویسی جزئی ریل انجین  به دلیل  سرعت SSD پلی استیشن 5
از زمانی که مشخصات فنی پلی استیشن 5 منتشر شد متوجه شدیم یکی از چشمگیر ترین نکات به کار رفتن درایو حالت جامد (SSD) در کنسول بازی جدید سونی است. استفاده از این حافظه ذخیره سازی به مقدار زیادی سرعت اجرای بازی ها را افزایش می دهد.
از زمانی که مشخصات فنی پلی استیشن 5 منتشر شد متوجه شدیم یکی از چشمگیر ترین نکات به کار رفتن درایو حالت جامد (SSD) در کنسول بازی جدید سونی است. استفاده از این حافظه ذخیره سازی به مقدار زیادی سرعت اجرای بازی ها را افزایش می دهد. تیم سوئینی، مدیر عامل Epic Games چند وقت پیش از جدیدترین موتور بازی‌سازی خود با نام آنریل انجین ۵ پرده‌برداری کرد. وی بعد از نمایش برخی از توانمندی های آنریل انجین5 روی پلی‌استیشن 5 درباره‌ی PS5 و قدرت بالای کنسول نسل نُهُمی سونی بیان کرد: سرعت حافظه‌ی SSD پلی‌استیشن ۵ سونی به قدری بالا است که مجبور شده است برای استفاده از توانایی های کنسول قسمت هایی از کد آنریل انجین5 را بازنویسی کند. سونی و بسیاری از توسعه دهندگان بازی های ویدئویی بارها روی مزایای SSD تاکید کرده اند و آنرا برای کنسول های بازی تحول آفرین میدانند.



نظر سونی درباره SSD پلی استیشن5

چند هفته پیش اپیک به صورت رسمی اولین دموی مربوط به آنریل انجین 5 را برای رسانه ها منتشر کرد. نیک پنواردن، قائم‌مقام مهندسی در اپیک گیمز در گفت‌و‌گویی جدید با خبرگزاری VG247 توضیحاتی در رابطه ‌با دلیل استفاده از پلی‌استیشن ۵ به ‌منظور اجرای دموی مورد بحث ارائه داده است. 



سونی می گوید درایو SSD به کاررفته در پلی استیشن 5 به کمک PCIe 4.0 می‌تواند داده‌های فشرده‌شده را با سرعت حداکثر ۹ گیگابیت‌بر‌ثانیه انتقال دهد، عدد گفته شده به‌میزان دو برابر بیشتر از حداکثر سرعت انتقال ایکس‌باکس سری ایکس (۴/۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه) است. پس از خروج داده‌ها از حالت فشرده‌‌شده، کنسول سونی توانایی انتقال آن‌ها را با سرعت حداکثر ۵/۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه دارد. این عدد نیز دو برابر بیشتر از ایکس‌باکس سری ایکس است. کنسول نسل نهمی مایکروسافت به‌دنبال خروج داده‌ها از حالت فشرده‌شده، آن‌ها را با حداکثر سرعت ۲/۴ گیگابیت ‌بر‌ثانیه منتقل می‌کند.



پنواردن می‌گوید: «پلی‌استیشن ۵ جهشی عظیم در زمینه‌ی پردازشی و عملکرد گرافیکی را ارائه می‌دهد، اما معماری حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن نیز واقعا خاص است.» او اضافه کرد سرعت بسیار بالای SSD پلی استیسشن5 و به دلیل استفاده از تمام مزایای آن او و تیمش مجبور به بازنویسی آنریل انجین5 شده اند. وی در ادامه مصاحبه ی خود بیان میکند: «توانایی پخش محتوا با سرعت بسیار بالا توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی را قادر می‌سازد محیط‌هایی متراکم‌تر و پرجزئیات‌تر در آثار خود خلق کنند. این موضوع باعث می‌شود نحوه‌ی تفکرات ما درمورد اجرای محتوا تغییر کند. سرعت اجرای محتوا به‌حدی اثرگذار بود که ما ترغیب شدیم ساب‌سیستم‌های اصلی I/O موتور آنریل انجین ۵ را با درنظر گرفتن توانایی‌های PS5 بازنویسی کنیم. 



کاربران کنسول‌های بازی همواره به‌ کند بودن سرعت بارگذاری بازی‌ها انتقاد کرده‌اند، بااین‌حال به‌لطف بهره‌گیری کنسول‌های نسل بعد از حافظه‌های NVMe SSD سرعت بارگذاری کاهش پیدا می‌کند. استفاده از این حافظه‌ها باعث می‌شود برخی حقه‌های خاص توسعه‌دهندگان نظیر حضور طولانی‌مدت در آسانسور و ورود به محیط‌های سربسته و کم‌جزئیات به‌منظور بارگذاری محیط اطراف، به تاریخ بپیوندند.